Ellin ainutlaatuinen keto- ja karnivoriyhteisö on avattu! Liity tästä mukaan!
ILMAINEN TOIMITUS YLI 79 €:n TILAUKSILLE / ILMAINEN NOUTO TAMPEREELTA 💙 Huom! Minimitilaus 10 € (ilman postikuluja)

Miksi äkillinen ruokavaliomuutos on haitallinen?

  • 0 kommenttia
Miksi äkillinen ruokavaliomuutos on haitallinen?

Tiesitkö, että radikaaleja ruokavaliomuutoksia ei saisi tehdä yhdessä yössä?

Jos päätät vaikka heti huomenna aloittaa ketoilun noudatettuasi vuosikausia normaalia länsimaista ruokavaliota — tai jos vaikkapa haluaisit alkaa juuri nyt vegaaniksi noudatettuasi aikaisemmin sekaruokavaliota, kerjäät ongelmia.

Äkilliset ruokavaliomuutokset järkyttävät suoliston mikrobiomia. Se ei pysy muutoksen mukana ja kapinoi.

Mikrobiomi alkaa kapinoida äkillisestä ruokavaliomuutoksesta

Mitä suolistossa tapahtuu, jos ruokavaliota muutetaan äkillisesti?

Eli, jos siis muutat ruokavaliotasi yhdessä yössä, mikrobiomisi järkkyy. 

Ne suoliston eliöt (bakteerit), jotka ovat tulleet aikaisemmin ravituiksi syömälläsi ruoalla, ovat nyt ihmeissään, kun tätä ruokaa ei enää tulekaan. 

Samoin ne “horroksessa” olevat bakteerit, jotka eivät juurikaan ole aikaisemmin saaneet ravintoa, ovat ymmällään, kun nyt ravintoa alkaa tulla roppakaupalla.

Tilanne johtaa taisteluun eri bakteerikantojen kesken. Aiempi rauhanomainen yhteiselo siis vaihtuu nyrkkitappeluksi, kun bakteerit ja muut suolistosi eliöt alkavat taistella resursseista eli syömästäsi uudesta ravinnosta. 

Jotkin luovuttavat taistelun ja kapseloituvat odottamaan parempia aikoja.

Jotkin bakteerit alkavat syödä paksusuolesi seinämää nälissään

Jotkin bakteerit alkavat nakertaa paksusuolesi seinämää nälissään! Ne voivat myös hautautua suolesi seinämään odottelemaan niille parempia aikoja.

Bakteerikantojen taistelu näkyy erilaisina oireina

Mitä oireita äkillinen ruokavaliomuutos aiheuttaa?

Tämä bakteerien jäytäminen tuntuu vatsavaivoina. Se aiheuttaa paitsi fyysistä kipua mutta myös tulehduksen, kun elimistö yrittää korjata vaurioita.

Tämän vuoksi, jos muutat ruokavaliota äkillisesti, voit saada ripulia, ummetusta, vatsan turvotusta tai vatsakipua — mutta myös päänsärkyä, väsymystä tai yleistä huonovointisuutta.

Jos kärsit kroonisista sairauksista tai muista terveysongelmista, ne voivat pahentua.

Joskus nämä oireet tulevat vasta muutaman viikon tai kuukauden kuluttua uuden ruokavalion aloittamisen jälkeen — ja silloin tulee helposti syytettyä uutta ruokavaliota, vaikka syy onkin äkillisessä ruokavaliomuutoksessa ja sen aiheuttamassa mikrobiomin epätasapainossa ja elimistön pahentuneessa tulehdustilassa.

Koska suolistolla — ja sen kunnolla — on sinulle elintärkeä merkitys, tämä vaikuttaa koko kehoosi sekä mieleesi.

Elimistön ja suoliston korjaantuminen tällaisen sodan jäljiltä voi kestää jopa vuosia.

Tiesitkö muuten, että suolistossa on aivojen jälkeen eniten hermopäätteitä elimistössäsi? Tämän vuoksi suoliston lähettämä viestintä on erityisen tärkeässä osassa.

Radikaalit ruokavaliomuutokset kannattaa tehdä vähitellen

Miten ruokavaliomuutos kannattaa tehdä?

Radikaalit ruokavaliomuutokset kannattaa tehdä vähitellen, mieluiten 6—8 viikon aikana, jotta suolistofloora ehtii muutoksen mukaan ja oikeat bakteerikannat lisääntyä ja tarpeettomat väistyä.

Voit vaikkapa ensimmäisen viikon aikana vähentää joitain tiettyjä ruoka-aineita ja lisätä toisia, ja seuraavan viikon aikana pitää tämän muutoksen ja lisätä jonkin toisen muutoksen.

Jos haluat siirtyä normaalista ruokavaliosta esimerkiksi ketoruokavalioon, hiilareiden radikaalia vähentämistä ei kannata tehdä kertaheitolla. Voit vaikkapa ensimmäisen kahden viikon aikana jättää lisätyn sokerin pois, kolmannen ja neljännen viikon aikana viljat pois, viidennellä viikolla vähentää yleistä hiilarikuormaa jättämällä hedelmät pois ja samalla alkaa lisätä luonnollista rasvaa ruokavalioon. Tämä siis vain karkeana esimerkkinä.

Apua! Tein juuri rajun ruokavaliomuutoksen, mitä nyt?

Ei hätää. Hengitä syvään ja rentoudu. Jos sinulla ei ole oireita, ei kannata huolestua. Jos muutoksesta on vain vähän aikaa, voit vielä sisällyttää aikaisemman ruokavaliosi aineksia uuteen ruokavalioon — vaikkapa yhdellä aterialla päivässä — ja jättää vanhat ainekset pois kokonaan vähitellen.

Jos sinulla on oireita, kannattaa kokeilla paastoa — jos se sopii sinulle. Paaston aikana suolisto saa levätä ja korjata itseään. Pätkäpaastokin auttaa, mutta 72 tunnin paastolla autofagia eli elimistön korjausmekanismit pääsevät kunnolla käyntiin.

Kuuntele elimistöäsi ja sen vaatimuksia. Sinulla on viisas keho, ja se kyllä osaa hoitaa itsensä kuntoon, jos sille vain annetaan mahdollisuus.

Lopuksi

Vaikka äkillinen ruokavaliomuutos uudenvuodenlupauksena tai kesän bikinikauden korvilla saattaakin kuulostaa houkuttelevalta, kaikki muutokset kannattaa tehdä maltillisesti nimenomaan suolistosi kannalta.

Kaikki muutokset suolistossa — niin hyvässä kuin pahassa — heijastuvat koko fyysiseen ja psyykkiseen vointiisi.

Jätä kommentti

Huomaa, että kommentit hyväksytään ennen niiden julkaisemista.

Lisäohjeita lähettäjälle
Lisää kuponki

Lisää lahjapaketointi tuotteille 5 €:n lisähintaan

Mitäpä etsit? 🤗


Suosituimmat haut:  herkku  suklaa  leivonta  

Tilaa uutiskirjeeni

Saat ensimmäisenä tiedon uusista tuotteista, tarjouksista, blogipostauksista ym. kivasta <3